tisdag 1 maj 2007

Jag läser. Och pluggar inte.

Jag läser. Harry Potter. Igen. På engelska. The Philosopher's Stone. Haha! Bara fjärde gången. Jag längtar jag längtar jag lääängtar till 21 juli. Då ska jag köööra- sälv- till jönköpning och köööpa sista boken och sträckläääsa, både dag och natt och glömma att äta och dricka och sova, bara läsa. Njuta. Smaka det på tungan. Njuta. Av att läsa.
Och sen ska jag läsa Jonathan Strange och Mr Norrell en gång till. Susanna Clark. Seriös magi och magiker på 1800-talet. Tog ungefär 10 år att skriva. Rätt lite ändå om jag tänker efter. Tjock bok, tjock fet bok.

Spanskaprov imorgon. Har jag lust att öva? Nej.
Har du övat någonting, Alex? Nej.
Ska du öva? Jag tror inte det.
Har du lämnat in religionen som skulle varit inne för två veckor sedan? Nej.
Ska du lämna in den? Jag får se. Jag tror inte det.
Det tar sig. Ja.
Jag säger ju det.
Nej, det trodde vi inte om dig, Alex.
Ha!ha!ha! Nej. Inte jag heller. Hahaha!
Jag har liksom lämnat in avskedsansökan till plugginstitutet och snart slutar jag på heltid. Och blir alkolist eller hora eller nått, samhällsutsugare, ni vet. Fast just nu diskar jag. Jag är nog den enda diskaren i typ hela världen som tycker att det är kul att diska och inte är avundsjuk på koken för att han får laga mat och inte jag. Ty, jag hatar att laga mat. Och jag tänker inte bli servitris heller. Usch. Tappa saker, träffa folk, vara tvungen att var trevlig och komma ihåg beställningar och ta emot allt stryk som koken skulle ha haft. Jag diskar hellre.
O ja, det är nog något alvarligt fel på mig. Jag skulle bli intressant för forskningen. Kanske kan jag göra stora framgång som forskningsobjekt.
Förresten. Det där om historiska böcker... Först visste jag inte om jag hade läst några över huvud taget, sen kom jag på att jag har läst första Arn boken, Vägen till Jerusalem och 80 sidor i den andra (vad nu den hette). Och sen har jag ju läst Häxbryggden och Häxans dotter och de där böckerna av Maj Bylock. Var helt körd i dem när jag gick i trean, fyran. Borde läsa de sista som jag inte läste. Sen. nån gång. Om det blir av. Om jag hinner. Om jag inte slösar bort mitt liv.
Sen har jag ju läst Grottbjörnens folk och den serien av Jean M Auel. Coolt! Vad man kommer på!
Skrev en sida innan. En sida. Pfff.
Jag ska aldrig mer säga att jag läser mycket. Eller, för den delen, att jag skriver mycket.

Inga kommentarer: