söndag 29 augusti 2010

Dimma. Dålig sikt.

Jag har ingen annat att skriva än det jag redan skrivit=)
Vi fick en skrivuppgift att knåpa ihop fyra dikter, temat resa, men med olika motiv på fyrtio minuter. Jag fuskade lite och tog några meningar ur en gammal grej jag skrivit i den sista dikten. Jag hade inte tid.
1.
Över ölandsbron en vinterdag
Mamma håller krampaktigt i ratten:
tittar bara rakt fram tittar bara rakt fram

jag ser på himlen
jämför med havet
- ser ingen skillnad

2.
Dimma. Dålig sikt.
Vättern - en himmel.
Jag reser i höjd med träden.

3.
Vi skulle tagit bussen till paradiset, säger du.
Den stod precis här utanför.
Du pekar och jag tittar.
Missade vi den? frågar jag.
Mm, den gick precis.
Fan, säger jag.
Mm.
Var det direktbuss?
Nej, den gör ett stopp i helvetet
och ett i skärselden också, säger du.
Jaha, säger jag. Inte fler?
Nej, säger du.

4.
Vättern är vacker i kväll
En flicka gråter
Varför vet jag inte

2 kommentarer:

addictedtorockmusic.blogspot.com sa...

Fina dikter!
Tycker att det finns ett tema mer än resa som binder samman dem, något slags vemod. Fast inte det där vemodet som man bara vill dö av men inte orkar, utan ett vemod som man kan betrakta på håll, likt dimma. Eller ja, det kändes så när jag läste igenom dem första gången... :)
kramar

Nalleros. sa...

tack!