lördag 2 juni 2007

Vi fem igen.

Jag kom på att jag läser inte så mycket av manliga författare... men jag kan ju försöka nämn 5 manliga författare vars böcker jag läser mycket av ändå och ge exempel på den bästa av deras böcker.

J.R.R Tolkien läser jag mycket av. Just nu hållet jag på att ta mig fram igenom Silmarillion på engelska. Där är hans stil lik Biblens språk och det fascinerar. Jag har också läst Sagan om Ringen och Sagan om de två tornen. Han är en sån författare som man måste ta sig mycket tid med för att komma in i språket och flyta med och sen när man har gjort det så är man totalt fast. Det märks att han var perfektionist.

Fjordor Dostojevskijs Idioten. Jag är rätt stålt över mig själv för att jag kom igenom hela, men jag njöt faktiskt. Faktiskt en hel del. Jag gillar såna där författare som man måste ta sig tid med. Fjodor är som Tolkien, perfektionist, och man måste läsa mycket för att komma in i språket och sen flyter man med och är fast. Sånt gillar vi.

Hans Peterssons Malinböcker älskade jag när jag var liten. (Jag hoppar mellan 800 sidiga böcker till 50 sidiga, vilket bevisar något.) Och jag kan ta fram dem och läsa dem fortfarande och älska dem lika mycket. Så underbart härliga! De handlar om en flicka full av fantasi som leker lekar och låtsas att det är på riktigtpå blodigt allvar, för det är ju på sätt och vis på riktigt. Så enkelt, så fyndigt. Bland de första böckerna som jag läste helt själv. Och som sagt, jag kan njuter av dem fortfarande.

Peter Pohl gillade jag när jag gick i högstadiet. Särskilt boken Jag saknar dig, jag saknar dig (skriven tillsammans med Kinna Geith, jag tror det stavas så, och fick augustpris, jag tror det var 1995). Den handlar om en tvillingsyster som tvingas leva kvar när hennes syster dör. Han är filosofisk och jag gillar det mycket. Han får en att öppna ögonen och se mer av världen på ett annat sätt.(Ni behöver dock inte läsa När alla ljuger. I don't like.)

Nu blir det faktiskt en poet. Poeten heter Bob Hansson och Bob Hansson blir man glad av. Och arg av och inspererad av. Härligt egen stil har han och han har gett ut Heja Världen, Lugna puckars mosebok, Här ligger jag och duger och Bräcklighetens poetik. Så totalt befriande, frihetsgörande härlig! Jag gillar.

Så.

1 kommentar:

addictedtorockmusic.blogspot.com sa...

Det krävs en dåre för att förstå en annan dåre... He, he! Underbart att du "listar-med" Dostojeskij! Och att du tog dig igenom den, Phu! säger jag innan jag har läst baksidan!