torsdag 7 maj 2009

Angående lagen om rattfylleristerna

Min spontana reaktion är att det inte är rätt, den där lagen. Varför? För att jag tycker att det generellt är fel att döda. Den är en primitiv lösning på ett problem som man kan lösa på ett bättre humanare sätt. Det är bättre att informera om riskerna med rattfylleri, än att hota och avrätta liv. Förresten kan man inte vara säker på att man räddar någon. Det kan man aldig vet. Anta tänker jag inte göra heller. De som har dött har dött, de som lever lever. Låt de levande leva och de döda vila i frid. Ingen har rätt att döda, om det inte gäller extrema situationer. Som Tolkien skrev: vissa som lever förtjänar att dö, och vissa som är döda förtjänar att leva. Kan du inte ge dem livet åter, ska du inte vara så snar med att bestämma om vem som ska dö. De kan fortfarande ha något att göra här i livet som vi inte vet och inte borde ta ifrån dem. Dessutom har du en bra poäng i, tycker jag, att man inte kan döda någon för att man tror att den kommer att döda senare. Det kan man aldig vara säker på.
Dessutom tycker jag att det nästan kan vara straff nog för rattfylleristerna att de har tagit ett liv, att de har ett annat liv på sitt samvete. Det är nog det värst straffet. Värre än döden. Om man nu är en vanlig människa, med normal sympati och empatiförmåga och medkänsla. Detta kanske får dem att aldrig köra rattfulla mer.

4 kommentarer:

addictedtorockmusic.blogspot.com sa...

Om du anser att det är straff nog att ha ett liv på sitt samvete, tycker du att alla ska gå fria som har ett samvete?
Jag vet inte ifall jag kan hålla med, jag tycker att man gjorde ett val när man drack alkohol och valde därefter att köra bil. För det handlande bör man få ta konsekvenserna. Även om man ångrar det som man gjorde. Man gjorde en handling, och för det bör man får stå inför konsekvenserna från den. I den meningen är jag ganska hård mot människan. :)
Tycker även det här mot psykiskt störda. De borde också få fängelse och straff, dock efter att de blivit friska från någon psykiatri eller något liknande, en behandling av deras psykiska sjukdom i alla fall. Sedan när de är friska bör de få stå inför vad de gjorde.
Jag vet, jag är sträng mot människan. Men jag håller hårt i jämlikhet. Om det inte ska gälla för vissa grupper, varför för andra?
Ska sluta innan jag får Viktoriafonden på halsen :)
Om den är jag också kritisk till, by the way... :) Men det är en annan fråga.
Kramar

Nalleros. sa...

går de fria, de som har ett liv på sitt samvete och har ett samvete? går de fria?
de ska självklart inte gå helt fria från straff. fängelse, böter ska de ha, men jag tror att det känns rätt futtit i fråga vad man har gjort... om man tänker på det. men jag tycker fortfarande inte om det där förslaget eller antagandet du föreslog eller sa att vi skulle anta.
dock kan jag faktiskt vara för döttsstraff i vissa avseenden när det gäller vissa brott. mannen som låste in sina barn i källaren i flera år och utnyttjade dem sexuellt med lagom jämna mellanrum tex.
och vad gäller psykiskt sjuka är jag benägen att hålla med dig.
jag har inte koll på vad viktoraiafonden sysslar med riktigt, så jag vet inte där. men jag tycker att det är bra att du är lite hård mot människan. jag tycker du är lagom hård. det finns de som är hårdare, din lilla mjukis där!

addictedtorockmusic.blogspot.com sa...

Detta var inte mitt förslag för straff, utan det var min lärares, men jag tyckte det var intressant och lite kul(?). Hmm. Det är väl inte kul med dödsstraff men, intressant. :)
Jag är inte emot Viktoriafonden på så sätt att de gör något bra för funktionshindrade. Utan för att det är ingen som bryr sig om alla "normala" barn vars familjer inte har råd att göra något. Majblomman kanske. Men det är långt ifrån allt det som funktionshindrade får göra. Nu menar jag inte att funktionshindrade inte ska få uppleva allt det där, men när man i dagens samhälle hela tiden pekar på jämlikhet så tycker jag faktiskt att det ska gälla för alla. Jag vill att funktionshindrade barn ska ha samma möjligheter och så där, men då ska man samtidigt se till alla de andra barnen att de också har samma möjligheter.
Hmm... Jag vet inte ifall du förstår vad jag menar. Det gör inte jag i alla fall :)


Grattis till Sörängen!
Kramar

Nalleros. sa...

jag fattar allt=)