fredag 29 maj 2009

böcker i katonger

Jag har packat ner alla mina böcker i kartonger. Mina papper och pärmar ligger i lådor, mina porslinsfigurer, talrikar och gals i tidningspapper. Jag är redo. Jag längar. Jag vill hem. Men inte än. Först ska jag ut med tjejerna i denna ljuva sommarkväll och sitta med drinkar i händerna på Uplands och spilla lite ångest över att jag skrev fel utgivningsår på En herrgårdssägen. Men jag har kommit över det nu. Det kändes bara inte bra när jag upptäckte det eller när jag råkade säga det när vi hade uppsatsventilering idag och de inte hade märkt något och läraren sa, när jag hade sagt det, att det var ju inte bra, då vet jag inte vad vi ska göra. Nehe.
Skitsamma. Jag bryr mig inte längre. Innan gjorde jag det. Men inte nu längre.
Jag var vid slottet idag och inspekterade. Det byggdes av Gustav Vasa, eller han lät bygga det. Sedan var jag inne på en konstutställning med bland annat Lars K nånting. Mörkt ljus.
Från slottet gick jag över till botaniska trädgården. Jag gick mest i den barocka trädgården. Så. Nu har jag varit där. Nu kan jag åka hem. Hej då Uppsala. Nu lämnar jag det här.
Men först: utekväll med tjejerna.

2 kommentarer:

addictedtorockmusic.blogspot.com sa...

mysigt med konstutställning, slottsbesök, besök i botanisk trädgård, och utekväll :)

kramar

addictedtorockmusic.blogspot.com sa...

hej har nu läst din uppsats som du skickade till mig! :)
tyckte verkligen om på s 8 "Dessutom räddar hon Hede från hans underjord, hans galenskap, med hjälp av sin konstnärliga förmåga." jag vet inte om det å ena sidan är för att jag tycker om att kvinnan räddar mannen från hans galenskap, eller om det å andra sidan är för att det krävs en konstnärs skicklighet för att överleva i världen utan att bli galen :)
förstår verkligen varför du fick bra på den här, du brukar skriva bra uppsatser (de som jag har läst under gymnasiet) men den här var verkligen bra! och tankeväckande, och en inspiration till att läsa en Herrgårdsägen av Lagerlöf :)
tyckte det var kul att Lagerlöf inte hade en person som fick spela det manliga/en person till det kvinnliga, utan att dessa roller hela tiden bytte. om man nu ska tolka det som roller av kön eller om det bara är personlighetsbeskrivningar som några personer har fått gestalta, och av en slump har det råkat vara en man och en kvinna. :)
kram, synes och höres imorgon :)