torsdag 5 november 2009

Nio ljusglimtar.

I
Smaragdgrönt glitter.
Sol speglar sig i klippan
över stenig stig.

II
Lekande bland löven hittade jag ljus och skugga
Jag stod fascinerad under trädet
jublade över vad jag hittat.

III
Solljus kröp ner mellan golvbrädorna
och målade om källargolvet,
randigt.
Jag funderar på att ha det så.

IV
Ljus skapar skugga
och sakerna som skymmer.
Du kan inte skylla på mörkret längre.

V
Solljus strilade in genom fönsterglaset
dammkorn gjorde kullerbyttor i rummet
och när ljuset föll på blommorna vände de sig om.

VI
En solkatt sitter och spinner
ljus och skugga över väggen
och pollinerar blommorna i tapeten.

VII
Det är nu man ser den luft man andas
Och att man behöver putsa fönstret.

VIII
Ett barn jagade skrattande en solkatt med en flugsmäll.
Du kan inte fånga ljus.
Det fångar dig.

IX
Jag tittade ut genom fönstret
på en himmel som var gråvit och molnig
Plötsligt sprack den
och solen föll på backen där borta på kullen.
Jag funderade på att springa dit
fast jag inte skulle hinna.
Men ändå. Jag hade sett det hända.

1 kommentar:

addictedtorockmusic.blogspot.com sa...

Som sagt, UNDERBAR dikt! :) tycker mest om "II" och "VII" och "IX". Är dock inte så säker på varför just dem, mer än att de är väldigt bra och att det är bra flyt i dem, men det är det även i de andra, så jag vet inte varför just de "poppade" ut :)