torsdag 22 oktober 2009

Snöflingornas vals.

Jag såg fram emot torsdag. Jag såg fram emot textsamtal och kommentarer. Men nu har jag bara huvudvärk och det enda de tycktes säga om mina texter var att de var fina. Tack, det skulle min mamma också kunna säga. Men jag går en skrivarkurs. Medan jag ger en massa massa kommentarer och förslag på deras texter... jag vet inte, men jag känner mig utpumpad för jag få ingenting tillbaka. Jag tar mig verkligen tid med texterna och tänker igenom dem, analyserar dem... Äsch. Eller så är jag bara kräsen och aldrig nöjd. Vad vill jag att de ska säga? Jag ville att de skulle analysera mitt översnöade svart får och min vinter och jag ville att de skulle föreslå onödiga ord som kunde strykas (fast de kanske inte ser några). Det känns som jag kan lura dem med fina ord och formuleringar även om det finns noll innehåll. Fast de sa några bra saker också...
Och så blev jag lite sur på att M inte hade läst allas texter och kommenterat och att vi inte fick så mycket kommentarer av S.
Men i alla fall. Här är texten, Snöflingornas vals.

Snöflingornas vals.
tre satser, utifrån titeln, innan jag lyssnade på musiken.
(Peter Tjajkovskijs Nötknäpparen: Snöflingornas vals.)

första satsen:
Sara säger såhär dansar man snöflingedans och jag säger det ser ut som vals.
Sara säger man följer bara takten som finns i luften, för flingorna snöar i vals.
Jag försöker följa i takten och tänker att nu lär jag mig snöflingevals.
Vi skrattar och snurrar och tittar på himlen och stjärnorna knastrar och knakar.
Sara snubblar och låtsas det var med flit och viftar med fötter och armar.
Jag snubblar också och lägger mig ner så att hon inte ska känna sig ensam.
Sedan sprattlar vi snö och skapar
änglar av oss själva
och vi får snöflingor nerrasande i ansiktet
och jag tänker att Sara är en snöflinga.
Om vi ligger här tillräckligt länge snöar vi över eller så fryser vi fast, säger Sara.
Ska vi ligga och testa vilket som händer? undrar jag.
Änglarna har säkert haft kuddkrig, säger Sara.
Eller så är det bebisänglarna som fäller dun, säger jag.
Du är ett svart får, säger Sara, totalt översnöad.
Ja, säger jag, jag är ett svart får med snöflingor på.
Rätt snyggt, säger Sara.
Ska vi singla en dans från himlen och hit igen, undrar jag
och flingorna valsar i luften och yrar i huvudet på mig.
En snövalsdans från moln till mark, säger Sara, får jag lov?
Och Sara får lov och vi fortsätter valsa vår vinterdans
där Sara gör spår och jag följer
snöflingornas vals.

andra satsen:
Jag valsar kring i luften
snöar lite
stora snöflingor
dansar lite
snöflingsdans
som kallas
snöflingevals.
Den måste dansas
från moln till mark
(med minst sex ben)
i luften
från himlen och hit
i tretakt.
(Sedan ska man lägga sig ner
och smälta bort.)

tredje satsen:
(tretakt)
jag räknar alltid fel.
speciellt när jag ska räkna får.
det blir ofta snöflingor
när jag ska somna.
jag räknar snöflingorna i sängen
istället för får.
de dansar vals för mig utanför fönstret.
jag är ett svart får
som räknar
snöflingor
istället.

Snöflingornas vals.
sista satsen, i två versioner, efter jag lyssnat på musiken.
(Peter Tjajkovskij, Nötknäpparen: Snöflingornas vals.)

Vi brukar ha våra duster, jag och min Vinter.
Vi brukar börja med frost och istappar och valsande flingor
för att sedan övergår till kraftigt snöfall.
Han brukar förebrå mig för att inte ha skottat garageuppfarten
och jag brukar beskylla honom för blötsnö
eller gnälla över att det är för kallt.
Då brukar det bli snöstorm och en aning isande vind
innan jag kramar en snöboll och kastar den i huvudet på honom.
Då brukar han bryta en istapp som han vill döda mig med
men innan han hinner
ramlar snön ner från taket
och vi halkar på isgatan
och älskar tills isen smält
och snöflingorna upphört att dansa.
Vi brukar kalla det för snöflingornas vals.
Det är vår favoritdans.

andra versionen:
Det hade singlat snöflingor mellan oss.
Jag kramade en snöboll och kastade i huvudet på dig
och du bröt en istapp som du ville döda mig med
men innan du hunnit döda mig
ramlade snön ner från taket
och vi halkade på isgatan
och älskade tills isen smält
och snöflingorna upphört att dansa.
Vi brukar kalla det för snöflingornas vals,
det blev vår favoritdans.

Jag tycker mest om "Jag och min Vinter" av allihop, vilken tycker du om mest om?

1 kommentar:

addictedtorockmusic.blogspot.com sa...

Jag tror att jag också tycker mest om "Jag och min Vinter" :)
Blev lite osäker på om de första tre satserna var olika versioner eller om det var samma?
Om det är olika versioner tycker jag att Tredje satsen utgör ett starkt motstånd till "Jag och min Vinter". Den var också väldigt bra. :)
Tycker om det korta koncista i Tredje satsen, och det mångsidiga i relationen mellan dikt jaget och Vintern i "Jag och min Vinter". :)
Kramar