fredag 4 mars 2011

Kulturkrock på nattkröken

Vi har en muslim i vår studentkorridor. Mohammed. Från Jordanien. Vi satt och pratade igår kväll. Min andra granne, Craig, kom in då och då och deklarerade glatt att det var fest en trappa ner och att han bara skulle hämta öl.
Mohammed tittade förvånat på honom och sa att jag har inte hört honom prata så mycket sedan jag kom till Nässjö. Nej. Det kallas alkohol och har den inverkan på folk. Speciellt västerlänningar, särskilt i de nordligare delarna av världen, kan inte umgås socialt om de inte har alkohol i kroppen. Enligt mina undersökningar. Jag har i och för sig hört Craig utstöta ljud då han hade islossning i frysen med en hammare häromveckan, men efter det har jag inte hört något.
När klockan var halv två kom Craig in igen, utbrast: Sitter ni här än! Vad fan pratar ni om? Jag sammanfattade i korthet: vi hade pratat om Gud, om islam och kristendom, om de två olika kulturer vi kommer ifrån, och Mohammed undrade hur jag inte kunde tro på en Gud. Jag sa att det var mycket enkelt. Han sa att men vad tror du har skapat allting? Tror du att allting bara uppstod av sig själv? Ja. Kemi, fysik, du vet. Förklarar allt. Mycket bra vetenskap. Men, sa han, hur tror du allting skapades? Big bang, sa jag. Men vad skapade Big bang? sa han. Vem skapade Gud? sa jag. Skapade han sig själv eller skapades han av människan? Man frågar inte vem som skapade Gud, sa han. Nehe.
Mohammed visade mig bilder på sin familj och bjöd på te. Han berättade att hans lillebror ville att föräldrarna skulle bo hos sig, men att han var äldst och att de skulle få bo hos honom istället. Det sa han med ett leende. Där, hos honom, bryr man sig om familjen och tar hand om sina gamla. Här slänger vi in dem på äldreboende för att de inte ska vara i vägen. Där slåss man nästan om vem som ska få ta hand om sina föräldrar.
När Craig åter kom in vid halv tre och berättade att han äntligen för första gången fått gräs i Sverige drog han fram en stol, satte sig och sa sedan han att han inte tror på någon världsreligion för i islam får man inte ha sex förrän man har gift sig för då kommer man till helvetet och i kristendomen är det likadant, hur ska man då veta att man har gift sig med rätt person, om man inte får ha sex innan? Tänk om personen visar sig vara totally fucked up in bed! Det var därför jag dumpade min förra tjej, sa han och Mohammed stirrade förskräckt på honom. Jag garvade. Jag tror att det är sådana här möten som kallas för kulturkrockar.
När Craig hade gått sa Mohammed att det var ju det jag sa, det handlar bara om sex.
Själv vet jag inte hur jag ska ställa mig i den frågan. Jag menar, jag vill inte vara gift med en kille som är jättedålig i sängen, men å andra sidan vill jag inte ha en som bara vill ha mig för att knulla. Med andra ord har jag höga krav.
Vad jag däremot tycker är att om kvinnan ska täcka sin kropp för att den är attraktiv för män, så ska män göra likadant för att inte fresta oss kvinnor. Jag tycker också att musikvideor inte ska vara porrfilm och att schlagerfestivalen ska inrikta sig på att vara musiktävling, inte en tävling i vem som har minst kläder. Varför inte sjunga nakna eller i burka, både män och kvinnor? Så att männen inte behöver känna sig diskriminerade eller kränkta över att de råkar få avslöja hur liten den egentligen är.
Nu ska jag äta. Mamma och jag kom fram till att det är meningen med livet. Vi fick en inbjudan från missionskyrkan om att de skulle undersöka meningen med livet en kväll. Då sa mamma att det behöver man inte undersöka, meningen med livet är att äta. Och mycket riktigt, missionskyrkan skulle börja sin kväll med en måltid.
Alexandra Melander

1 kommentar:

Nalleros. sa...

detta är en krönika i smålandstidningen, det står att det var i nässjö det hände, men det är bara för att det skulle var en lokal anknytning, fuskade lite, det var uppsala.