måndag 23 februari 2009

Tintomara!

Tintomara! två ting äro vita
Oskuld - Arsenik.

drottningens juvelsmycke av Amqvist.

Så. Det är inte bara jag som har blivit gravt studieskadad, snöat in och varit för snobbig för att ta fram snöskyfflen och skotta undan lite.
Jo, du måste förklara hur du tycker att "Gud är död, men jag är människa, jag måste leva" är lite som "cogito ergo sum". Jag förstår inte hur du menar, resonerar. För mig handlar det första citatet mer om att även om Gud är död, även om Gud inte finns, existerar, så exiserar vi människor, så måste vi människor existera, så måste vi finnas, vi kan inte bara sluta leva för att Han inte lever. Vad vi sedan lever för kan vara 40-talet i Liftarens guide till galaxen eller att odla sin trädgård, som i Candide, eller Fånga dagen!
Ah! Jag tror jag förstår hur du menar nu. Nu när jag skrev det själv. Men förstår du hur jag menar? Vi, männsiskor, måste leva vidare, även utan Gud.
Och dessutom fuskade jag lite med citatiseringen. Måste skulle vara betonat, kursivt, men jag vet inte riktigt hur man gör det här.

Jag fick chokladpudding i födelsedagspresent av Tonny. Bland annat. Jag fick en massa annat smått och gott med prislappar på också som han hade varit och köpt på Hoks lanthandel. Men denna choklandpudding vispade jag till idag, för hand, med grädde, för hand, och sedan kom Bettie in i köket, bra, då slipper jag gå och knacka på din dörr. Vill du ha chokladpudding, frågade jag och hon sa att hon ville ha. Nä, vad gullig, du är, Alexandra, sa hon. Hon säger alltid ens namn. Hej Alexandra, säger hon, medan andra bara säger hej. Jag säger inte ens hej. Jo, om jag känner för det. Nä, vad gulligt du är, säger hon. Och jag säger att det känns ju bra att i alla fall vara snäll och gullig mot någon.
Jag fann busstidtabeler idag också och då tänkte jag på Mohammed, och på att han inte vill stå ute i 40 min och vänta på bussen, upplysningsvis behöver han inte stå ute och vänta på bussen så länge, han kan gå in, och då tog jag två busstidtabeler och gav en till honom, så att han slipper knacka på min dörr och fråga om jag kan hjälpa honom kolla busstidtabellen på internet för att allting står på svenska. Nu knackade jag på hans dörr i stället. Hämnden är ljuv. Han såg helt förstörd och yrvaken ut.
Jag pratade med Filip idag. Jag sa inte hej. Du vet inte om Mohammed är hemma? frågade jag. Nej, det visste han inte. Nähä.
Men han spelar fortfarande underbar gudamusik och är generös nog att dela med sig av den till alla i korridoren som vill höra. Dessutom är han en av mycket få personer som kan vissla utan att det är irriterande. Det är väl det enda som inte är irriterande...
Du borde hålla käft om sånt, Alex, speciellt här på internet, syberspace, där alla kan se och läsa och stackarn inte kan försvara sig.
Han försvarar sig nog så väl i verkligheten. Dessutom hoppas jag på att det bära är du som läser, för jag skriver egentligen bara till dig, det vet du, min insnöade Fridafilosof.
snökyss och vinterpuss!

2 kommentarer:

addictedtorockmusic.blogspot.com sa...

om man antar att gud verkligen har existerat/existerar så måste man därmed anta att han är världens skapare och att det är bara han som vet vad världen har för mening, ty vi kan aldrig ha något begrepp om något som är så stort och bortom vårt förnuft att se. vi kan komma överens om att vi är en del av världen, vi kan anta att vi är en del av guds skapelse, eller att vi är hans skapelse. men då är vi samtidigt en liten, liten del av något som är så mycket större än oss själva. vi kan aldrig förstå vad gud egentligen menar med vårt liv på jorden. om gud är död, men har existerat, blir det väldigt problematiskt eftersom ingen vet vad det finns för mening med vår, och världens existens. nu kan man börja gå in på om gud är kraft som finns med överallt och påverkar våra beslut som vi dagligen gör, eller om han är bortom tid och rum om mer bevakar det vi gör. jag orkar inte gå in på det här så detaljerat som det verkligen skulle behövas för att redogöra hur jag ställer mig i den här frågan, men eftersom jag inte kan bevisa guds existens eller motbevisa den så är jag ganska neutral. men eftersom det ska bli en intressant filosofisk diskussion måste man anta att gud verkligen existerar, eller har existerat, som du skrev. han som skrev/sa cogito ergo sum, var kristen så jag antar att han tyckte att utan guds existens så skulle han inte ha förnuft att tänka att han finns.

så, gött med chokladpudding! jag har själv upptäckt världens godaste/dyraste glass! det är med kladdkakabitar i tillsammans med chokladglass! hur gott som helst! ben and jerry's! mmmm!! jag visste inte att busstabeller kan vara på olika språk? är det inte likadant på svenska som på engelska? =) ja, ja. hoppas att du har det bra! kramar

Nalleros. sa...

jag trodde jag förstod vad, hur du menade men det göra jag inte. det där är för avancerat för mig=)