tisdag 24 februari 2009

Grön papegoja

Jag pratar en massa skit, men det gör i och för sig alla andra också!
"Med struntprat når man sanningen! Jag pratar strunt - alltså är jag en människa. Ingen har någonsin kommit på en sanning utan att först ha pratat strunt fjorton eller hundra gånger; på sätt och vis är det alltid lovvärt. Men vi, vi kan ju inte ens prata strunt med egna ord! Prata på för all del, men prata med egna ord - och jag skulle kunna kyssa dig för det. Att prata strunt med egna ord är ju nästan bättre än att tala sanning med andras. I första fallet är man människa, i andra fallet är man en papegoja!"
Goda, goda, jag är en grön papegoja.
"Du anar inte hur mycket skit de pratar! (...) Och förresten, varför inte? Vi pratar väl en massa strunt vi också? Låt dem prata bara så blir de väl vettigare sen..."

"ja, det är som att vara död och levande på samma gång, alla fördelar samtidigt."

Brott och straff
Fjordor Dostojevskij

4 kommentarer:

addictedtorockmusic.blogspot.com sa...

det är därför jag inte läser dostojevskij, jag kommer halvvägs in i meningen, lagom till att jag glömmer bort vad det är jag läser =) tror att jag förstår vad det handlar om, men jag är inte riktigt hundra =) men det är bra att någon/några förstår honom =)
// västanvindar från västkusten

Nalleros. sa...

jag förstår dostojevskij, men dina filosofiska uttläggningar... enm, lite för svårt för mig. Än. Men jag kommer snart. Så akta dig!

Nalleros. sa...

jag har pratat med en som har läst Loe och tycker om honom jättemycket. hon tycker också hans bästa bok är Naiv super. ska låna den av dig v. 10. om du kommer hem då. hon tycker i och för sig om Dostojevskij också...

addictedtorockmusic.blogspot.com sa...

så klart att jag kommer hem! är det antydan på att du också ska läsa filosofi? gött i så fall! då kanske någon annan kan förstå vad det är jag pratar om! =) just nu somnar typ alla när jag berättar om vad min senaste tenta handlade om. kramar från väst!