onsdag 25 mars 2009

C uppsats om Pettson och Findus, kackel i grönsakslandet.

Jag längtar efter sommaren. Jag har börjat spara. Jag vet inte om jag får något sommarjobb, så... Och det är inte hela världen om jag inte får det.
Mamma sa att vi skulle ha vårat lilla paradis hemma. Vi har alltid ett paradis på sommaren. Då bevhöver man inte elda lika mycket i pannan. Då kan man bada i polen och sola och lyssna eller läsa bok och rida på morgonen och skriva till in på natten. Jag vet inte om jag kommer göra det, men man skulle kunna. Jag har brukat göra det på sommaren.
Jag fick en fråga idag på lektionen, om hur jag skulle beskriva notisskrivaren i Pölsan av Torgny Lindgren. Jag sa att han var fantasifull. Jag kom inte på något annat. Jag kom inte på något mer att säga sen. Eller jo, jag sa att jag ser det som att han hittar på hela sin notishistoria, därför såg jag honom som fantasifull. Den var otroligt fantasieggande. Du skulle läsa den. Du skulle gilla den, tror jag. Den har enkelt språk, fantasieggande fantasifullt, lite smått knasig, lite elak, men på ett knasigt kul, nästan oskyldigt sätt. Den påminner mig lite om de få raderna jag läste ur Naiv Super. Pär sa att han skulle vilja döpa om den till Fantasins lov. Notisskrivaren gör meningar och skriver ur minnet... minnet är allt man kommer ihåg. Han gör meningar. Den enda verklighet som finns är minnet. Det som har varit, det som kommer att vara, det som inte har varit...men ändå är...
Imorgon ska jag skriva en analys om Tonio Kröger. Camilla hjälpte mig att hitta bra sekundärlitteratur idag på tyska hyllan. Allt var skrivet på tyska, utom två böcker. Den ena var på engelska, den andra var på svenska. Hon hittade den svenska. Jag har läst den nu och pratat med mamma och tittat på filmen Elegy. Jag ville ringa igår till henne, men sen blev klockan halv tio och för sent.
Jag har börjat göra upphopp och situps och armhävningar och cykla till skolan. Idag gjorde jag 50 tåhävningar också, sedan åt jag den där helbruna Ben and Jerry's med brownies i... Den som du också gillade.
På måndag är det inlämning och start av nu kurs, förberedningskurs för B uppsatsen. Tills hösten kanske jag skriver C uppsats. Kanske om kvinno- och manssynen i Melleniumtriologin, kanske om nått om Astrid Lindgren, kanske om Pettson och Findus. Jaha, du skriver C uppsats, vad skriver du C uppsats om då? Pettson och Findus, kackel i grönsakslandet. Hur många gånger har jag inte läst den! Du vet hur de tittar på en då, om man skulle säger något så dumt. Det socialt accepterade är att säga att man inte skriver om något särskilt. Då glömmer de att de någonsin frågade och börjar tänka på något annat... Eller så låter man dem få chocken. Jaha, kan man skriva om det? Man kan skriva om allt, Emma vet en som har skrivit om snöns betydelse i irländsk poesi, fast det handlar ju i och för sig i alla fall om något med betydelse, så jag vet inte om det är samma sak som att skriva om Pettson och Findus, men, vem vet, jag kanske kommer att skriva om köttbullens betydelse i grönsakslandet? Eller hur det oligger potatis i vartenda hål. Jag kan göra en mening, som notisskrivaren i Pölsan.
Just nu ligger det potatis i mitt kylskåp. Jag funderar på när de kan börja gå...
Jag gillar när du skriver om dig själv. Jag gillar när du skriver om filosofiska problem också, men jag gillar när du skriver om dig själv. Skrev du verkligen så ofta innan? Jag vet inte hur ofta jag skriver längre. Jag skriver ganska ofta i huvudet, nästan varje kväll, men det är sällan jag sätter det på pränt... Men jag kanske skriver en gång i veckan, bara några rader nonsens, några meningar, jag gör lite meningar i alla fall, och så skriver jag här. Till dig, för mig själv.

1 kommentar:

addictedtorockmusic.blogspot.com sa...

jag tycker definitivt att du ska skriva om pettson och findus! hur roligt blir inte uppsatsen då, att skriva och att läsa?
till sommaren kan jag kolla upp pölsan, just nu är det lite fullt på schemat angående böcker... :)
jag har upptäckt en till favorit bland ben and jerry's, half baked. den har chokladglass med brownies i och kakdeg. otroligt god! fast jag köper inte glass lika ofta som innan, har upptäckt att frysta hallon är väldigt goda ihop med kaffe också :)
jag brukar inte göra armhävningar, dock så springer/joggar jag ca tre-fem gånger i veckan, ca 7 km. det känns ganska bra sen när jag äter dessa otroligt goda glassmaker :)
kram