fredag 27 mars 2009

Korsnedtagningen

Jag fick mina pengar härom onsdagen. Nu har jag köpt Lily Allens senaste, Veronica Maggios, Hammerfalls och Ane Bruns, plus två böcker. Ekononiskt. Jag skulle visst spara till sommaren. Det är inte bra att titta på popcirkus och bli kär i alla musik de sjunger.
Det går bra med analysen än så länge, det känns som jag har grepp om det hela, i alla fall nästan, annars brukar det känns som om jag inte har grepp om det över huvudtaget och jag bara slänger ihop något. Gött. Jag har suttit hela dagen med den. Jag känner mig jätteduktig. Igår satt jag inte hela dagen med den... Jag fick ett sms om att en bok hade kommit och då kände jag mig tvungen att hämta den, fast det nog inte var något brottom med den. Sen kom jag på att det skulle vara en föreläsning med Bob Hansson i Ihrésalen, men jag kom inte ihåg vilken tid så jag cyklade ner till skolan och kollade. Den var kl. 19. Klockan var 17. Hm. Vad ska jag göra tänkte jag för jag hade inte tänkt att cykla hem bara för två timmar. Så jag gick in i skivbutik... och sen gick jag en sväng inne i domkyrkan och funderade på om jag skulle lägga fem kronor i en bössa och tända ett ljus för andra, men jag gick runt och tittade på taket istället och såg ett superfint konstverk. Korsnedtagningen, eller något sådant hette den. Den var belyst med starka lampor, strålkastare och var helt i trä, oslipat, ohyvlat. Riktigt fin! Det såg ut som utmäglade människor, som skeletter syns. Kyrkan kan konst.
Sen gick jag på föreläsningen med Bob Hansson. Det var som när vi lyssnade på honom på Värnamo bibliotek fast ändå bättre. Ungefär lika bra som när vi hörde honom på Poesiaftonen.

2 kommentarer:

addictedtorockmusic.blogspot.com sa...

avundsjuk!!! :) vill också hänföras av bob hansson!
jag känner att jag också är väldigt ekonomisk... not! hur hade de tänkt sig att man ska kunna leva som student och lagligt ladda ner musik? och köpa kläder? och köpa smink (går åt minst ett kilo de värsta morgnarna)? och köpa mat? och köpa kurslitteratur? och köpa...
märks att jag inte är materialistisk...
kyrkkonst är nog bra, har inte tänkt på att jämföra den med annan konst eftersom kyrkan naturligt väljer att avskilja sig från andra punkter så väljer jag att avskilja dem från den här punkten också. eller nåt sånt. kommer ihåg att jag gillade någon st som dödar en drake. men inte vad han heter.
idag hade vi genusperspektiv på filosofi och gruppdiskussion. jag blev faktiskt imponerad av en av de äldre klasskamraterna, han är ca 50 år. han resonerade faktiskt bra (rätt enligt mig, eller på rätt väg). du skulle nog också tycka det och tycka att den här lektionen var bra. :)
kram

Nalleros. sa...

jag skulle bli en arg feministfitta! häxa. jag brås på min mor! kompromissa inte!
håller med om ekonomin, det är helt sjukt! man måste räkna ganska mycket för att ha kvar i kassan.
den här konsten var faktiskt väldigt modernistisk! fruktansvärt bra! hade den inte stått i kyrkan så...=) jag blev imponerad av kyrkan, de har smak när det gäller konst, i alla fall domkyrkan i uppsala just nu=)