fredag 17 april 2009

Mina små offer som jag ska skära blodiga med vässat instrument

Fridavän, var ska jag börja? Vi läste Gregorius. Ett fängslande personporträtt av en av de värsta skurkarna i svensk litteratur, pratade de om. Skurk? frågade jag. Han är väl bara en helt vanlig äckelgubbe med problem med bröstet. Det finns hur många som helst i världen att välja på och han är tyvärr inte den värsta. Och jag frågade: Kan allting rättfärdigas bara man har kärlek som motiv för sina handlingar? Som när skolpojkar snärtar BH-band. Och det har man ju fått lära sig att det gör de bara för att de tycker om en, för att de tycker att man är snygg eller söt eller sexig, inte för att de fascineras av BH-band. Det är en filosofisk fråga (tror jag) som väcktes under min läsning av Augustpristagaren 2004. Och det skulle vara intressant med en filosofs utläggning kring just den frågan. En fråga som jag tycker att det är värt att fundera över. Fast, med vilka andra motiv kan man rättfärdiga en handling? Vad är en god handling? Vad är kärlek? Ochsåvidareochsåvidare... (i all ohändlighet som avslutas med vad är meningen med allting, liv, jag förstår dig inte.)
Och dessutom. Är det inte farligt att stoppa i sig hjärtmedicin när man inte har något hjärtfel?
Jag plockar fram slutbetyg och fyller i ansökan till sörängens folkhögskola. Jag måste säga upp rummet, måste kopiera slutbetyg från grundskolan, måste rösta i kårvalet, måste skriva hemtenta, måste läsa böckerna, måste ta reda på vilket län jag bor i, vilken kommun jag bor i, vilken församling jag tillhör... ta reda på var jag bor helt enkelt. Jag vet inte det. Och sen måste jag bestämma mig för uppsatsämne. Jag vill jämföra Harry Potter och Ringentriologin, vad gäller Voldermort och Sauron och deras ringar och horocruxer. Det finns slående likheter mellan dem. Men jag vet inte om det godkänns som uppsatsämne av henne. Det gör det säkert inte. Skithög.
Jag måste skriva ett jävla personligt brev till folkhögskolan också. Jag hatar personliga brev. De ska inte ens vara personliga. Och: jag hatar att smöra. Jag funderar på att rätt och slätt bombhota dem om de inte tar in mig, säga att jag är en riktig jävelunge som de kommer ångra att de inte tar in, för om de inte gör det, kommer jag att göra livet surt för dem.
Jag kunde inte beskriva mig själv på ett mer felaktigt. Du vet det, jag vet det. Jag är inte sådan. Jag skulle vilja vara hora, men jag är mer madonna. Faktiskt. Jag är ingen sådan som erbjuder mina tjänster. Jag sitter tyst och väntar (det får du inget bra jobb av. Nej, idiot, jag vet, jag kan inte hjälpa att jag blev uppfostrad på fel sätt).
Man borde ha fått öva på att skriva personliga brev och presentera sig själv mer i skolan: "Såhär skriver du ett (o)personligt brev", liksom. Skulle inte skolan förbereda en för arbetslivet?
Nej, är du dum eller? De skulle proppa dig full med vetskap som du inte har nån nytta av, eftersom de inte har lärt dig att få jobb. Behöver man lära sig det?
Skitsamma, jag kommer skriva det där brevet i alla fall, precis som jag kommer göra allt annat som nån jävel har bestämt att jag måste göra (jag befarar att det är jag själv). Frågan är bara, kommer jag att göra det för sent eller inte? Det är frågan. En mycket bra fråga. Och jag inser att jag sitter här som Hamlet och monologiserar och aldrig får tummen ur röven.
Jag fick reda på idag att Malin och Camilla också vill bli författare. Hur många sånna finns det egentligen?
Jag funderar även på vem jag ska ha som referens. Mona? Raymond? Emma? Magnus eller Ulla kanske?
Himlen är orange. Jag funderar på att skriva min självbiografi och namnge alla med samma namn som deras föräldrar gav de stackarna och göra så att det blir ännu mer synd om dem. Mina små offer som jag ska skära blodiga med vässat instrument. Skulle jag klara av det? Innan skulle jag inte ha gjort det, men nu känns det som om jag skulle kunna göra det. Skriva en förbannelse över skolan och mänskligheten där i. Elever, lärare, jag själv.
Min fot har somnat.

5 kommentarer:

addictedtorockmusic.blogspot.com sa...

jag tyckte faktiskt inte gregorius var så otäck, eller äcklig. och om man jämför med andra äckelgubbar tycker inte jag att han förtjänade att dö. fast egentligen tycker jag att ingen kan ha den positionen så att de kan besluta om någon annan människa ska leva eller dö, om man inte räknar med abort då...
kärlek som motiv = rättfärdigt? då kan man fråga hur man ska kunna veta att man just hade kärlek som motiv bakom sitt handlande. det är ju trots allt bara den personen som vet om det, och om kärleken kan rättfärdiga allt lär den personen inte svara något annat än kärlek. om han är logisk. syfte eller motiv bakom ett handlande kan aldrig omvärlden vara hundra på, bara aktören, och givet det blir det bara aktören själv som kan rättfärdiga sitt handlande och då lämnar vi väl det lagsystem som vi har just nu, att andra människor dömer dig?
en god handling? det beror på vad du har för etik. mer specifikt svar kan jag inte ge.
kärlek? en kemisk reaktion som choklad också kan orsaka, om man tror på vad villy vonka säger :) ärligt talat vet jag inte vad kärlek är, med ord. jag vet bara att det är en känsla som jag inte riktigt kan beskriva.
meningen med livet? en del anser att den frågan är felformulerad, och att det är därför man inte kan hitta något svar på den. fast jag vet inte, jag har börjat tro att inget har en mening. vi finns. punkt. därmed är det inte sagt att vi inte kan skapa oss en mening, men en förutbestämd? nej.
hatar oxå (o)personliga brev. får nervösa sammanbrott. och det är himla deprimerande att läsa dem efteråt. eller ibland småkul. när man ska låta så där ambitiös som ingen människa egentligen orkar vara. men man ska i alla fall övertyga folk om att jag inte är en människa. jag vet inte. ta mig inte på för stort allvar. jag har skrivit på min tenta sen jag vaknade idag. så jag är lite...störd? avtrubbad? geni? hjärndöd? alla på en gång? trött? definitivt. :)
shit, det här blev en låååång kommentar. hope you enjoy it! :) mohahahahaha!!!
kramar från västan

Nalleros. sa...

loved it.
tycker säkert inte han är äcklig bara för att du inte har sett honom=) det var ju därför Glas dödade honom, för att han var så fruktansvärt ful. eller för att han var lite lack på livet. skojar bara. jäkla stilistisk bok dock.

Nalleros. sa...

dessutom, tänk dig in i Helgas situation (om man nu inte ska ta henne som en hycklare, vilket jag tycker att kvinnor i litteraturen gör allt för mycket, och tror på vad hon säger). Då tycker jag att Gregorius lätt blir en äckelgubbe.

addictedtorockmusic.blogspot.com sa...

jag tycker att han är en äckelgubbe, men inte så mycket så att han förtjänar att dö, dessutom tyckte väl doktor glas att han själv var ful och därför inte kunde tänka sig att gifta sig med en kvinna? han tyckte att barn och kvinnor var vackra när de sov, men inte han själv och tanken på att en kvinna skulle titta på honom avskräckte honom. så då skulle doktor glas också förtjäna att dö, om man går efter fulhet. :)
stilistisk vet jag inte mer än att språket flöt på bra utan att jag irriterade mig på det. :)
helga tycker jag bara synd om. eller nja. hon är ganska ömklig bild av en människa. :)

Nalleros. sa...

Ja, han kanske tar självmord sen, när han inser det?